Užívanie doplnkov výživy

Milí priatelia, nespočetné množstvo ľudí mi píše, ako prekonali rôzne virózy, chrípky, angíny či iné ochorenia. Veľa z nich siahlo v zlom štádiu aj po rôznych doplnkoch na imunitu. Samozrejme nie je to zlé, ale často krát ľudia očakávajú výsledok do pár hodín. Veľa krát to nejde a človek si musí uvedomiť, že doplnok výživy nie je ibalgin, ktorý utlmí bolesť na niekoľko hodín a potom prestane účinkovať, dokonca zanechá na organizme pomerne veľké škody oproti osohu. Posilnenie imunity je komplexný proces a pokiaľ žijeme nesprávne 10 mesiacov v roku bolo by proti prírode, že by ste si dali kapsulu výživového doplnku, ktorý by pomohol do pár hodín a vy by ste sa vracali do toho istého stereotypu. Jedná vec je to, že každé ochorenie a choroba je len prejavom nejakej disharmónie v našom tele či už na emocionálnej, psychickej, sociálnej alebo fyzickej úrovni. Na druhej strane čo tak pripraviť telo na obdobia, ktoré sú pre nás náročne z pohľadu výkonu a možno aj stresu a posilňovať telo v tých správnych obdobiach už pred očakávanými epidémiami.

Takto nejak to vykonávam ja, možno niektorí nebudete súhlasiť, ale môj názor je, že dlhodobo, bez výživových doplnkov sa fungovať nedá. Samozrejme strava je tá najdôležitejšia vec, ktorá tvorí alfu a omegu všetkého. Z hľadiska výživy nutričnej však strava nespĺňa parametre z období minulých a to hlavne na úrovni minerálov, vitamínov, antioxidantov …… Preto mnoho ľudí siahajú po výživových doplnkoch, ktoré by mali obsahovať extrakty, výťažky z oblastí, ktoré aj napriek veľkému znečisteniu planéty sú stále čisté, obsahujú väčšie množstvo výživy, sú odkázané na rôzne špecifiká ako podnebie, nadmorská výška, ktoré zabezpečujú, aby boli nutrične čo najlepšie.

Preto si aj medzi výživovými doplnkami treba správne vyberať a nenechať nič na náhodu. Zlákať sa cenou a dať odpoveď, kúpil som si to preto, lebo to bolo to najlacnejšie čo na trhu mali z kategórie, ktorú som chcel.

Ako to robím ja?

Po Zime nastáva jar, keby telo pripravím na pôst, pôst si vyberiem podľa stupňa zaťaženia v zimnom období. Využívam rôzne formy a vždy ich striedam. Zaradzujem určite výživové doplnky s chlorofylom a bylinami, ktoré štartujú pečeň. (Neznamená to, že ak niekto má problémy s pečeňou, bude čakať na kúru do jari, lebo vtedy všetci odporúčajú detox, očistu …)

Dopĺňam výrobky, kde je dostatok antioxidantov, podporujem to rôznymi pohybovými aktivitami, dýchacími cvičeniami.

Prichádza leto v lete je možnosť čo najviac prijímať stravu v čerstvom stave. Napriek tomu výrazne posilňujem srdce a celý kardiovaskulárny a cievny systém, podporený správnym pitným režimom, pohybom a užívaním si slnka, kedy je viac ako 70 % pokožky odhalenej. Priznám sa nepoužívam žiadne opaľovacie prípravky, natieram sa extra panenským kokosovým olejom a v máji začínam užívať astaxanthin, ešte pred tým než je slnko intenzívne. Veľa ľudom doporučujem užívať cielené prípravky na kardio systém či cievny systém, prípadne kvalitný koenzým Q 10. Dôležitý je pomer omega 3 a omega 6 využívam na šaláty rôzne oleje, napr. aj špecialitku od Dr. Jacobsa s vegánskou omega 3 :-).

Prichádza jeseň, slezina je najväčší orgán lymfatickej sústavy. Má rada teplo, nemá rada vlhko. Zaradujem do stravy varenú zeleninu, pohánku, pšeno, polievky z tekvice, cukety, krémové na zahriatie. V tomto období nastáva prvé posilnenie imunity k tomu väčšinou využívam hubu Coriolus, alebo zmes bylín a húb Proselekt. V novembri pokračujem v posilňovaní imunity na úrovni pľúc, horných a dolných dýchacích ciest. Obmedzujem konzumáciu čerstvej zeleniny a rôznych tropických plodov ovocia. Z doplnkov výživy využívam hubu reishi alebo hubu chagu, prípadne zmesi rôzneho charakteru napr. Proselekt, vyberám vždy citlivo a mierne intuitívne ( telo presne vie čo ). December, je hlavne o tom, že prijímam nadbytok vlákniny, ako po iné mesiace. Obmedzujem príjem potravy, dokonca si dám aj pôst na 1 – 2 dni. Využívam prípravky s akáciovou vlákninou, inulínom a aj šťavu z aloe vera. Neprepchávam sa sladkosťami a udržujem si pohybovú aktivitu aj počas Vianoc. Január a Február sa venujem energetickému posilneniu obličiek a močových ciest, kde užívam hubu cordyceps. Udržujem teplo od nôh a mám sa rád 🙂 Od októbra začínam denne užívať vitamín D3 a K2, počas celého roka vitamín C v prirodzenej podobe.

Toto robím, aj keď sa cítim ako neporaziteľný trójsky vojak 🙂

Skúste sa aj vy starať o seba preventívne a to vo všetkých smeroch:-)

Miešaná quinoa so zeleninou a dubákmi.

Svokor ma počas týždňa prekvapil čerstvými dubákmi. Tak som začal rozmýšľať, čo by som vymyslel. Dúfam, že Vám bude chutiť.

Budeme potrebovať :
– 3 ks dubákov, (môžu byť aj iné huby)
– zelenina ( brokolica, mrkva, kukurica zrná aj mladá kukurička, petržlen) môžete použiť aj mrazenú zeleninu
– quinoa
– čerstvé maslo, trocha olivového oleja
– korenie, morská soľ, med,
– sirup z granátového jablka, alebo granátové jablko

Postup :
Na troche olivového oleja popražíme na jemno nakrájané dubáčiky. No druhého hrnca dáme variť qiunou. Pomer quinoe a vody je 1:3.

K hubám pridáme zeleninu nakrájanú na tenké menšie kolieska- tvary a podusíme 10 minút. Do uvarenej quinoi pridám približne 50 – 100 g. masla. Samozrejme následne zeleninu s hubami zmiešame s quinoou osolíme, pridáme korenie.

Pripravíme si dip zo sirupu z granátového jablka, ak ho nemáme, ošúpeme si granátové jablko a zmixujeme jadierka. Do sirupu, alebo do zmixovaného granátového jablka pridáme polievkovú lyžicu medu a zmiešame. Tento dip použijeme na dozdobenie nášho pokrmu, ktorému dodá jemnú sladko – kyslastú chuť.

Dobrú chuť

Cuketová polievka ala Richard

Keby človeka volali podľa toho čo najviac konzumuje, tak v jednom období života by ma volali cuketa 😀

Cuketu som jedol, skoro každý deň, lassagne, rizoto z cukety, zapekaná so syrom, plnená, grilovaná, prívarok proste na všetky možné spôsoby. Keď som začal byť vegetariánom, povedal som si, že budem robiť cuketový guľáš, robievala ho aj moja mama skvelá pochúťka. Raz pri varení takéhoto cuketového guľášu, som nemal čas a ponáhľaľ som sa tak som proces urýchlil a vznikla skvelá pikantná cuketová polievka. Keď nestíham guľáš z cukety, spravím polievku 🙂

Budeme potrebovať :
– 2 ks cukety
– 1 kg zemiakov
– 500 g. paradajok
– cibuľa, cesnak
– domáca pasta z chili papričiek (recept som tu už v minulosti dával)
– ghee maslo malé množstvo, soľ, korenie

Príprava cibuľu nakrájame a popražíme na ghee masle, nakrájame zemiaky a prvú várku, dáme variť do hrnca. pridáme cibuľu, soľ a korenie. Po 10-15 minútach pridáme druhú várku zemiakov.Zatiaľ si nakrájame cuketu a paradajky.
Po zhruba 5 minútach pridáme paradajky nech sa nám rozvaria. Na záver pridáme na kúsky pokrájanú cuketu. Necháme variť, nie dlho, nemáte v hrnci žiadnu divinu, mäso. Konzistenciu si sledujem aby cuketa uvoľnila chuť, ale aby nebola úplne rozvarená. Jedna časť zemiakov bude skoro rozvarená, druhá v pevnejšej konzistencií. Ja to mám rád presne takto. Veľa krát stojím nad hrncom a vyberám zemiaky, aby som vedel či je to ok 😀

Na záver pridáme domácu pastu z chilli papričiek a na mini kocky nakrájaný čerstvý cesnak. Na zdobenie môžeme použiť rôzne byliny, jarnú cibuľku, opečené kocky chleba. Ja som neozdoboval nakoľko boli 02.00 hod. nad ránom 😀

Dobrú chuť 🙂 určite ešte pridám aj môj tunning guľáš z cukety niekedy dobudúcna a ďalšie jedlá z cuketou

Mladá špargľa s holandskou omáčkou a quinoou

Dnes pridávame ďalší zaujímavý recept.

Premiérovo ho pre chutnutie pripravila moja žienka, aby ste si nemysleli, že ja len varím a ona mení žiarovky

Tento recept je labúžo

Mladá špargľa s holandskou omáčkou a quinoou preliata dusenými hubami

Potrebujeme :
– mladá zelená špargľa
– quinoa
– huby podľa chuti, použili sme sušené
– cibuľa
– maslo ghee aj klasické maslo na omáčku cca 100 g.
– 2 ks. žĺtkov
– 2 polievkové lyžice zeleninového vývaru
– soľ, korenie, maďarská červená paprika
– polievková lyžica čerstvej citrónovej šťavy

Postup je jednoduchý mladú špargľu netreba ani šúpať, len umyť, odrezať drevnaté konce, alebo ich môžete nechať, ja pri konzumácií doma držím mladú špargľu práve za drevnatý koniec a namáčam do omáčky

Dáte ju variť kým nezmäkne. Uvaríte quinou. Na masle ghee si opražíme do zlatista väčšie kúsky cibule (dlhšia konzistencia) pridáme huby a necháme podusiť. Pridáme červenú papriku, soľ, korenie.

Holandskú omáčku si pripravíme s 2 žĺtkov pridáme zeleninový vývar, trocha soli a korenia. Dáme variť vodu a nad parou metličkou šľaháme, až kým nám nezačne hustnúť. Voda by sa nemala variť môžu vzniknúť potom hrudky. Zatiaľ si stopíme pomaličky maslo, zoberieme s neho vrchnú penu a necháme odležať. Keď sú žĺtky vyšľahané, zlejeme maslo, žltú tukovú časť budeme pomaly prilievať do vyšľahaných žĺtkov, podľa potreby ešte pridáme vývar ak je omáčka veľmi hustá. Podľa chuti ešte pridáme soľ a citrónovú šťavu.

Pri servírovaní polejeme mladú špargľu omáčkou. Spravíme si kopček quinoe a polejeme ho dusenými hubami s cibuľou.

Dobrú chuť

 

 

Palacinky Hladný cigánik

 Voľný deň a každý ho prežil podľa svojho gusta. U nás bola požiadavka na chutné raňajky – ideál palacinky.

Hneď som premýšľal ako to spraviť inak, tak ako som to predtým nikdy nerobil.

Nechcel som použiť žiadnu múku a chcel som ich nutrične vylepšiť.

Na palacinky Hladný cigánik  potrebujeme :
– 3 ks. banán
– 3 ks. vajcia
– strúhaný kokos
– Flavonchino – zmes akáciovej vlákniny s výťažkom z kakaových bôbov (obsahuje kakaové flavanoly), min. látky horčík, draslík, cholín a xylitol.
– biely jogurt
– 90% čokoláda stačí málo, ovocie na dozdobenie – ja som použil jahody
– troška kokosového oleja

Príprava zo surovín (vajcia, banány, flavonchino, strúhaný kokos) pripravíme cesto, nepíšem presné pomery nakoľko je dôležité aby ste sledovali cesto a konzistencia sa podobala konzistencií pri klasických palacinkách.
Palacinka bude trocha hrubšia, ale chuť famózna. U mňa to je najväčšia topka oproti iným palacinkám. Palacinky sú veľmi jemnučké takže opatrne, ale dá sa to zvládnuť aby vznikla normálna palacinka. Krásnu farbu dodáva spomínané Flavonchino.

Na záver jednoducho ozdobíme jogurtom u nás jogurt nie je častý, ale zvyčajne preferujeme biely. Jogurt viete dochutiť rôzne ja som nastrúhal doňho tabličku kvalitnej čokolády, aby to pripomínalo stracatelu  Dozdobíme ovocím, podľa chuti.

Aj takáto dobrota sa dá vymyslieť, viac o Flavonchine nájdete na našom webe

Krásny večer prajem.

Fotka Pečať-zdravia.

Makaróny alla simple

Ako často používate výrobky a plodiny od lokálnych dodávateľov a pestovateľov ? Používate ich? Či je to len trend doby, ktorý po čase upadne do úzadia?

Môj názor je jednoznačný, používajme kvalitné výnimočné potraviny a tak isto čo najviac lokálnych -domácich potravín. Teda stručne povedané, nebudem hľadať u svokry kvalitný olivový olej, ale odnášam si odtiaľ iné poklady ako (domáci tvaroh, vajcia, domáce maslo aj pretopené populárne maslo ghee a kopec iných dobrôt, o ovocí a zelenine nejdem ani rozprávať 

Pri tejto príležitosti využitia domácich a lokálnych potravín pridávam jednoduchý recept. Možno Vás aj zaskočím, lebo toto zvládne kľudne aj 12 -13 ročný teeneger.

Pri prechádzke mestom sme šli popri trhu a zbadali sme starého pána, ktorý mal krásnu voňavú petržlenovú vňaťku. Hneď mi v hlave preblesklo čo budeme robiť na obed. Rýchlo a chutne samozrejme. Pred pár hodinami odtrhnutá zo záhrady, hmmmm to bude ono,, som si povedal hneď.

Rozhodol som sa pre Makaróny alla simple

Budeme potrebovať: Makaróny
Čerstvá petržlenová vňať podľa chuti
Čerstvý cesnak – aspoň 4-5 strúčikov
Pasta s čerstvých feferónov
Naložený medvedí cesnak v oleji
Tvrdý syr ,ja som použil eidam, alebo
hodil by sa kľudne aj iný tvrdý syr
Olivový olej Tocoprotest s zvýšeným množstvom omega 3 z mikrorias Schizochytrium

Klasicky uvaríte makaróny, alebo inú cestovinu podľa výberu, my keď sem tam robíme cestoviny volíme práve makaróny. Nakrájame na menšie časti čerstvú petržlenovú vňať a cesnak a pridáme k makarónom, pridáme Tocoprotect olej a trocha pasty z feferónov a poriadne premiešame. Pri servírovaní pridáme nastrúhaný syr a nakladaný medvedí cesnak podľa chuti.

Veľmi jednoduché, vkusné a zároveň delicious

Ešte v rýchlosti postup ako som pripravil feferónovú pastu- nakrájate zavárané červené feferóny na malé kúsky, pridáme mletú pálivú červenú papriku a poriadne osolíme, aby bola pasta nielen pálivá, ale aj slaná.

Dúfam, že aj vy budete tvoriť čo najviac jedál z toho čo nám ponúka okolie(petržlenová vňatka od deduška z okolia) a nebudete sa báť použiť aj home made výrobky u mňa tentoraz pálivá pasta z feferónov, či medvedí cesnak naložený v oleji)

Krásny večer

 

Fotka Pečať-zdravia.

Špenátový šalátik s mangom a grilovaným syrom halloumi

 Dnes pridávam ďalší chutný a rýchly recept :
špenátový šalátik s mangom a grilovaným syrom halloumi
Budete potrebovať : – 250 g. mladého špenátu
-1 ks. zrelé mango
– pár ks. cherry paradajok
– pár ks. feferónov, alebo chilli
papričiek
– 1 balenie syru halloumi
– himalájska soľ, olivový olej
Tokoprotect s omega 3 z rias
Tento skvelý šalátik si prípravíme zmiešaním špenátu, nakrájaného manga na menšie kúsky a pridáme nakrájané cherry paradajky aby vyladili farbu. Doplníme do šalátiku nakrájané chilli papričky, alebo feferóny podľa chuti. Môžeme preliať aj maličkým množstvom nálevu s feferóniek, ako som to spravil ja. Na záver dochutíme soľou a pridáme môj obľúbený olivový olej Tocoprotect, ktorý má vysoký obsah omega 3 z rias.

Halloumi syr si jemne ugrilujeme, je to perfektná pochúťka, kto ju ešte nejedol odporúčam určite vyskúšať tento tradičný cyperský syr. Syr nedochucujem, je geniálny taký ako je.

Tento recept je neskutočná lahôdka,rýchly a hlavne brutálne chutný

Fotka Pečať-zdravia.

Banánové palacinky s gaštanovou múkou

Mali by ste chuť na zdravé palacinky ? Palacinky nie všedné a jednoduché?

Recept:
Budeme potrebovať – 2 vajcia
– 3 ks. banán
– trocha gaštanovej múky
– med
– čerstvé, alebo mrazené jahody
– sezónne ovocie-my sme použili kiwi
– trocha kokosového oleja
– 1 tablička 90 % čokolády
– čerstvé maslo podľa potreby

Palacinky si pripravíme s banánov a vajíčok, ktoré zmixujeme a podľa potreby pridáme gaštanovú múku ,aby zmes bola vhodná na prípravu palaciniek ( tá sa mi podľa chuti hodila najviac). Panvičku jemne potrieme kokosovým olejom a pripravíme zo zmesi palacinky.

Priprávíme si jahodový dip. Necháme jahody zohriať v hrnci a pridáme maslo podľa potreby, aby sa zjemnili. Následne zmixujeme ešte teplé jahody a med podľa chuti. Prelejeme palacinky jahodovým dipom, na ktoré pridáme ľubovoľné ovocie podľa sezónny – také čo máme radi. Na záver dozdobíme nastrúhanou čokoládou.

Prajeme dobrú chuť s pocitom, že aj dezert môže byť rýchly, zdravý a hlavne mega chutný

Fotka Pečať-zdravia.

Brokolicový šalát s opekaným oštiepkom

Tento krát som si pre Vás pripravil zase jednoduchý, ale zároveň zaujímavý recept. Dnes je otázka príloh u jedál veľmi často spomínaná a ľudia v rámci zdravia čoraz viacej siahajú po iných prílohách vo forme šalátov a inak spracovanej zeleniny. Naposledy som však dostal dotaz, že už mi nechutí jesť stále jeden a ten istý šalát (niečo čo sa podobnýšopskému šalátu).

Ponúkame teda veľmi rýchly a príjemný recept, ktorý môže byť príjemnou zmenou stereotypu.

Budeme potrebovať- 1 ks. brokolice
– cherry paradajky (150 g.)
– pol čerstvej uhorky
– baby špenát (100-200 g. cca.)
– 1 ks. cibuľu
– 300 ml. kyslej smotany
– soľ himalájska, korenie čierne,
kayenské korenie
– oštiepok
– domáci brusnicový džem

Brokolicu nakrájame na ozaj malé kúsky a necháme krátko spariť, aby bola brokolica chrumkavá. Nakrájame cibuľu, cherry paradajky, uhorku,na kocky. Pridáme baby špenát, necháme pár lístočkou na dozdobenie. Pridáme kyslú smotanu a všetko dobre premiešame. Dochutíme himalájskou soľou, a korením podľa chuti. Necháme odstáť. Zatiaľ si zľahka opečieme oštiepok. K oštiepku sa veľmi hodí brusnicová omáčka, my sme využili domáci brusnicový džem, ktorý sme od známych dostali darom
Dozdobíme práve džemom a lístočkami baby špenátu.

Prečo dávame takéto jednoduché recepty?

Sú chutné, ľahko stráviteľné, sú mega rýchle

Takéto recepty viete použiť aj v rámci redukcií hmotnosti, jarnej očisty, či len tak bežne ako to robíme my. Nakoľko sa snažíme víkendy tráviť prevažne v prírode, je to skvelá voľba.

Dobrú chuť

Fotka Pečať-zdravia.

Grilované šampióny s brokolicou

 Pridávame ďalší zaujímavý a hlavne rýchly recept, lebo väčšina z Vás mi povedala, že majú problém s obmieňaním receptov a zároveň s časovou úsporou, preto ostávajú pri polotovaroch, fast foodoch a iných jedlách, ktoré nie sú pre telo tak veľmi vhodné.

Dnes veľmi jednoduché grilované šampióny s baby mrkvou a brokolicou.

Potrebujeme- 1 ks. brokolica
– 300 g. mrazenej baby mrkvy
– 500 g. čerstvých šampiónov
– 100 g. tvrdého syru na zdobenie
– trocha čerstvého tradičného masla
– himalájsku soľ
– kajanské korenie
– Liquid Gold olej s vitamínom D3 a K2

Brokolicu nakrájame na menšie hlavičky a necháme spariť s mrkvou. Umyjeme a očistíme šampióny a grilujeme.

Na sparenú zeleninu dáme rozpustiť dva plátky masla, aby sa rozpustilo, podľa chuti osolíme. Pridáme grilované šampióny, ktoré podľa chutí dochutíme soľou a kayanským korením. Všetko pokvapkáme pár kvapkami olejom Liquid Gold, ktorý má príjemnú mierne orieškovú chuť. Na dozdobenie posypeme nastrúhaným syrom.

Dúfam že Vám chutia, ľahké, zdravé a aj rýchle recepty

Dobrú chuť

PS: Ak varíte vy chlapi, ženy za Vami určite radi poupratujú ten neporiadok, ako moja žena po mne

Fotka Pečať-zdravia.